Er kwam gisteren een thread voorbij op Twitter die ik gewoon moest delen.
Waar Natalie het over heeft is dat vele designers ervoor zorgen dat hun werk goed presenteert, wat dan een soort perceptie creëert over “het leven van een product designer” terwijl de realiteit veel messier is.
Waar goed UI design voor mij over gaat is het probleem oplossen. Een UI design is een balans van een aantal zaken.
Op het niveau van het ontwerp zelf, in volgorde van belangrijkheid:
- Lost je ontwerp het ontwerp-probleem op? (het allerbelangrijkste)
- Is je ontwerp realistisch om te ontwikkelen binnen de tijd die er is?
- Is je ontwerp fijn om te gebruiken?
- Ziet je ontwerp er goed uit?
En op projectniveau:
- Heb je je ontwerp kunnen communiceren aan de groep? (i.e. heb je je lead designer kunnen overtuigen of heb je het zelf kunnen presenteren aan de eindklant met overtuiging)
- Is het duidelijk hoe je je ontwerp moet gebruiken? (i.e. is er een duidelijke flow tekening, of een prototype)
- Is er uiteindelijk iets geworden van het ontwerp? (soms uit jouw handen, maar niet altijd: je hebt meer invloed dan je denkt om mee te helpen in het development & shipping proces, als je de juiste vragen stelt)
Dit soort dingen is moeilijk om duidelijk te maken in een portfolio. “Het ontwerp-probleem oplossen” is een redelijk abstracte notie die je pas kan zien na een tijdje (na release, bij eigenlijk gebruik) of door usability tests.
Ik stem voor meer realisme in cases. Of toch zeker in de uitleg van cases tijdens een interview proces. Het is moeilijk om publiek in een case te gaan schrijven dat je ruzie had met de klant. De 50+ lelijke iteraties (terwijl je het design probleem aan het oplossen was) tonen doe je misschien liever niet. Maar dat is waar ik aan de andere kant van de tafel naar snak. Naar 300 artboards. Naar een folder van 12Gb. Naar het moeten opsplitsen van component libraries omda je de limieten van je programma tegenkomt. Naar de ruzie waar je beter uitgekomen bent. Naar die moment dat je iets essentieel hebt bijgeleerd dat je je hele carrière kan meedragen.
Ik ga 100% akkoord met de tweet-thread die de stelling maakt dat de perceptie van wat product design is door niet-ervaren designers wordt aangetast door hoe het algemeen gepresenteerd wordt.
Dit doet me denken aan een iets oudere blog post van Intercom, maar eentje die nog altijd de moeite waard is om te lezen: The dribbblisation of design.