VR

December 15, 2016

This is an unfinished article with just a lot of notes about VR. I will update it periodically whenever I learn about new things.

Please refer to the glossary at the bottom of this page for an explanation about different concepts. If a word is set in bold and italic it means it is explained in the glossary.

Experiences

  • Google Earth VR
    • With Google Earth VR you can “visit the earth” in VR. It’s a very impressive experience and easily among my personal favorites. Some places are in 3D, others are not. Just like in the regular Google Earth the 3D geometry is sometimes generated from photos and sometimes hand modelled. This is the app to demo to friends and family because it’s not a “game” and seeing this will often make people think about the possibilities for VR beyond games.
      • First impressions (in Dutch): “Het laatste dat ik geprobeerd heb is google earth VR. Dit was echt frikkin ongelofelijk. Ik ben door Antwerpen gevlogen, ik heb delen van de treinsporen gezien waar ik nooit van door had hoe ze nu eigenlijk bijeen kwamen. Ik kon naar mijn huis vliegen… ik ben door de haven van Antwerpen gevlogen. het havengebouw van Zaha Hadid, het MAS, de kranen aan hangar 27… Noorderterras… alles stond erop. Iemand heeft zich serieus bezig gehouden met Antwerpen in Google Earth. Erna ben ik eens gaan kijken in Tokio en ik kon Coba (coworking space) waar ik redelijk veel vanuit gewerkt heb terugvinden. Je kan het uur van de dag wisselen, je kan door de bergen zoeven. Echt super vet.”
  • The Lab VR: Solar system
    • Within the Lab, a collection of 8 experiences created by Valve, there is an experience called Solar System where you are placed inside the solar system and you can fly around. What you’ll see is that the sun is freaking huge compared to every other planet. I know we once learned this in biology class… but a dry fact that “the sun is 109 times the diameter of earth” doesn’t stay with you the way it stays with you if you actually see it for real. Well, virtual real I guess.
  • The Lab VR (Valve): Human anatomy

Creation software

  • 3dsunshine
    • First impressions (in Dutch): “Nu heb ik deze 3dSunshine app geprobeerd. Echt heel cool. Je kan echt hele werelden bouwen. Er is een UI om rijen blokjes te maken, blokjes te groeperen, blokjes op te slaan als herbruikbare stukjes enz. De developers zien het als een soort universal modding tool waar je 3D content kan maken voor eender welke game. Ik kan de use cases zien waar je bv trackmania tracks of tony hawk skate parken bouwt. Veel intuitiever en ruimtelijker dan bv. typische game map editors ( https://www.youtube.com/watch?v=DWGNN2ACJao ref thps2)”
  • Massit

Tried games

  • The Lab VR (Valve)
    • Some of the experiences are games
  • Space Pirate Trainer
    • Door een Belg uit Gent gemaakt
    • Arcade game, is polished maar blijft een heel eenvoudig spel
    • Space Pirate Trainer a pretty polished game. It’s an arcade shooter (…)
  • Holopoint
    • Ook Holopoint gekocht en eigenlijk is dat hetzelfde als de demo van Quivr dus beetje dom om er €19,99 aan te geven. Al denk ik dat het wel een stevige workout kan zijn :D
    • Holopoint is pretty intense because you don’t just shoot stuff you also have to dodge incoming things. I can see this being quite the workout.
    • I tried Holopoint and Space Pirate trainer which are similar to Quivr, just standing and shooting.
  • Senza Peso
  • Climbey
    • Snapte ik de controls niet echt van. Later nog eens proberen.
  • Quivr
    • ik heb eerst een paar games gespeeld. Het eerste spel dat ik speelde heette Quivr. Je moet pijlen uit je “rugzak” pakken. Dit doe je door je rechterarm achter je schouder te houden. Je moet dan een reeks targets neerschieten. Het was een demo van de volledige versie (ong €15). Het was relatief intensief en voelde bijna aan als sport. Ik voelde mijn armen al een soort kramp krijgen waarvan je weet dat je het de volgende dag gaat voelen na een kwartier spelen :smile:
  • Rec Room
    • Het volgende spel heette Rec Room. Het idee is dat je een aantal mini games kunt spelen met andere spelers. Er was een centrale lobby waar ik voorbij een paar spelers liep die in het Frans tegen elkaar aan het praten waren. Dit waren dus echte spelers die ook het spel aan het spelen waren. Ze waren aan het beslissen wat ze gingen spelen en waren wat met elkaar aan het lachen. Ik zag wel potentieel in het soort social VR dat hier in zit. Het spel zelf was redelijk chaotisch, je moest in teams van 3vs3 een bal rondduwen naar 2 grote goals. Een beetje zoals rocket league (PC game) maar dan met schilden waarmee je de bal duwt ipv met auto’s. Het was leuk voor even maar aangezien de controls niet zo goed leken te gaan en het eerder 2vs1 of 1vs1 dan 3vs3 was heb ik het redelijk snel opgegeven. In dit onderdeel spel moet je ook de hele tijd teleporteren wat eigenlijk niet zo goed werkt. Een spel waar je “stationary” op 1 plaats alles kan controleren lijkt het beste te werken.
  • IBM app
    • Ik heb een app geprobeerd van IBM. Je moet tegen de (ingebouwde) microfoon van de VIVE zeggen wat je wil maken. Bv: maak een kubus. En dan wordt er een kubus gemaakt in de ruimte. Je kan dan beginnen combineren: maak een auto. Maak een groene auto. Maak een rocket launcher. Dan kan je met de rocket launcher op de auto schieten. Je kan bomen maken, enkele dieren, en een huis. Het aantal objecten is beperkt. Hij kan niet om met de zin “maak 2 bomen”. Maar op zich een leuke demo. En ik wist niet dat er een mic ingebouwd zat in de Oculus Rift

Tried but no real opinion yet

  • Onward
    • Was buggy
  • Elite Dangerous
    • Seems like a huge time investment to get into

Untried games

  • Arizona Sunshine
  • Raw Data
  • The Solus Project
  • Serious Sam VR: The Last Hope
  • Subnautica

First try (October ’16)

I finally had the chance to try an HTC Vive last week at Kikk Festival thanks to the guys at Triangle Factory I’ve long had an interest in VR but I really have to place the current VR solutions under the “not there yet” category. I had tried the Samsung Gear VR and Oculus Rift in ’15 but I was not very impressed.

First impressions (Dutch) – Mostly on room setup

  • Ik ben al tegen het raam gestoten
  • Het werkt maar ge moet dus die receivers 2m hoog zetten, ik heb een ghetto setup gemaakt met een statief op een doos (1.8m) en een paar boeken op een kast op een gorillapod (2.1m)
  • Ik heb als eerste een soort tutorial gevolgd die was wel cool, met portal stijl, wellicht gemaakt door valve
  • Je moest ook je room setup doen, ging relatief vlot allemaal (om te meten hoe groot je speelveld is)
  • k heb nog maar 1 app getest iets met een soort model dat je dan kunt customizen bv de t-shirt kleur, pose enz., al direct vanalle UI in VR
  • soms is het onscherp zeker als je naar onder kijkt. Ofwel doe ik nog iets fout. Ik moest de afstand tss mijn pupillen meten en je kan het afstellen met die afstand… maar het klopt niet. Mss is het een andere afstand en heb ik niet goed gemeten

Checken?

  • SculptVR
  • Out of Ammo
  • DEXED
  • Trickster VR, etc.
  • Vanishing Realms €19,99
  • Tilt Brush €27,99
  • TheBlu €9,99 not sure if worth it
  • Anyland €11,99
  • Job simulator VR €27,99
  • Modbox
  • Yore VR
  • Windlands
  • SoundStage
  • VR Home http://store.steampowered.com/app/575430

Nog eens checken

  • Rec Room  – nog eens proberen

Player

Check A-frame mozilla

https://aframe.io/examples/showcase/360-image-gallery/

Do I need to install something to get controllers to track?

screen_shot_2017-01-20_at_18.07.57

Working on this

  • https://www.reddit.com/r/Vive/comments/5p5m4o/what_are_the_experiences_that_are_not_really/

Is er nu eigenlijk iets dat een solide volledige game ervaring is?
The Climb / By the creator of Far Cry

PSVR
Playstation VR
Comfortable headset
Most accessible VR option today
Tethered: some kind of god game

John Wick game

Other references

How to adjust your Vive

Concurrentie van de Vive

  • WebVR Mozilla / Google presentation

Oculus Rift – Most initial games with Xbox controller – Now there are Oculus touch controllers

Samsung Gear VR

What about AR?

Now… how do I get to test the Hololens?

Glossary

  • A-Frame
    • A project by Mozilla to work on virtual reality experiences created with web technology (WebVR)
  •  HoloLens
    • Microsoft’s Augmented Reality Headset
  • Tango enabled phones
    • Refers to a phone supporting Google DayDream
  • Google DayDream
    • Refers to Google’s simple VR headset
  •  ReVive
    • ReVive is a way to play Oculus Rift games on a Vive
  • Oculus Rift
    • Originally a Kickstarter project, Oculus Rift was eventually bought by Facebook for $2 billion and went on to launch a first commercially version of the headset. It features 180 degree tracking as opposed to the Vive’s 360 degree tracking.
  • HTC
    • Creators of the hardware of the Vive in collaboration with Valve.
  • VivePort
    • A hub for content by HTC.
  • Valve (the creators of Steam, the Half-Life series, Portal etc.)

Getting a Vive and room setup

Getting a Vive is very easy – you can just order one in Belgium through Coolblue.

Vive setup for demo area

This is from an e-mail about a Vive demo area

Ik raad alvast een Vive, 2 lichtstanden een monitor en een capabele gaming PC aan. Daarnaast moet je software kopen om te demo’en. Dan nog 1 bureau en 1 rolstoel

Dat is een basis setup. Kostprijs is geschat 899+20+300+1300+200+100+100 = €2920

Wat heel interessant zou zijn is dat is je 2 setups naast elkaar hebt, dus 2 keer 2,5m2. Dit verreist een grote ruimte maar enabled het gebruik van social VR toepassingen en is veel interessanter voor toeschouwers.

Dat verdubbelt de prijs natuurlijk. Denk dus aan minstens 6000 euro aan materiaal alleen om een interessante VR ruimte in te richten.

Hoe goed verlicht is de ruimte? Voor ’s avonds bv. In budget lampen opnemen?

Internetvoorziening moet goed zijn. Voor sommige van de beste ervaringen zoals Google Earth is goed internet verreist.

Virtual reality companies in Belgium

Triangle Factory

http://www.triangle-factory.be/