KBC is de 1e bank om de aanschaf van treintickets toe te voegen aan de mobiele app. Ik kan dit alleen maar toejuichen. De kwaliteit van de mobiele KBC app is erg hoog. Ik hoop dat ze dezelfde kwaliteit kunnen bewaren in deze ervaring.
Ik meen dat het al langer mogelijk is om trein tickets te kopen via derde partijen, maar dan voor internationale ritten, niet voor nationale.
Mijn treinticket-ervaring, ondanks de vele campagnes rond de NMBS app en hoe gemakkelijk hij te gebruiken is, is nog altijd grotendeels op papier. Dit is een rechtstreeks gevolg van de prijszetting van de Rail Pass.
Voor diegenen die het niet weten, een Rail Pass kost 76 euro in 2e klass en 109 euro in 1e klas. De Rail Pass is goed voor 10 ritten van eender welke bestemming in België naar eender welke bestemming in België.
Een vaste prijs per rit dus, op voorwaarde dat je binnen het jaar je pass “opgebruikt”.
De praktijk van mijn treinwezen is dus een pen bijhebben, mijn route op op een Rail pass en het bonnetje of de Rail Pass bijhouden voor mijn boekhouding.
Allemaal goed en wel maar ik probeer net zo weinig mogelijk op papier te hebben.
Nu, de kans dat ik dit systeem digitaal kan gebruiken (ook al zou ik het wel willen) is nogal klein, want dit zou voor mij eigenlijk betekenen dat alles duurder wordt.
Er is namelijk geen goed prijsmodel voor iemand die vaak in meerdere Vlaamse centrumsteden moet zijn. Daarom gebruik ik een Rail Pass. Digitaal kan je enkel maar een enkel ticket kopen.
Een abonnement zegt u? Er is, ondanks mijn frequent treingebruik, geen abonnement dat goedkoper is dan de Rail Pass te gebruiken. Zodus zou ik een verwelkoming van de Rail Pass verwelkomen. Ik zie dit dan als een soort interne counter van hoe vaak je de trein hebt genomen met een korting als je vaak genoeg de trein hebt genomen.
Want dit is effectief het principe van de Rail Pass – je krijgt een korting omdat je belooft tenminste 10 keer de trein te nemen.
Voor korte ritten heb ik nu geen goede oplossing; ik moet een bonnetje gaan halen en dat kost loket/machine tijd. Want ik ga nu ook geen 7,6 euro betalen om de trein te nemen van Antwerpen Berchem naar Antwerpen Centraal, of van Berchem naar Mechelen.
Een ander “probleem”. Ik gebruik ook al jaren een combinatie tussen een 1e klas Rail Pass en een 2e klas Rail Pass. Zo kan ik dynamisch wisselen tussen de klasses afhankelijk van hoe druk het is, welke trein het nu juist is (1e klas comfort verschilt per trein) en afhankelijk van hoeveel zin/energie ik heb om te werken op de trein.
Al dit gezegd zijnde, zou ik het management van de NMBS willen aansporen om de formule van de Go Pass/Rail Pass te digitaliseren.
2 Comments
Exact mijn treinprofiel! Zit met dezelfde bezwaren, en het kan volgens mij echt niet zo moeilijk zijn om dit in de app te bouwen. Gewoon 10 ritcredits per railpass die je koopt, en bij de betaling kies je of je met een credit betaalt dan wel de normale betaling uitvoert (voor de korte ritten bv). De credits kunnen perfect een houdbaarheidsdatum hebben. Op deze manier moet er ook niets veranderen aan hoe de tickets gecontroleerd worden. Enige nadeel: de eerste minuut op de trein je ticket kopen kan niet meer, dus last minute kiezen tussen eerste en tweede klas is dan minder eenvoudig.
Ik vind het eerlijk gezegd helemaal prima, zo op papier. Ik vertrouw de NMBS voor geen meter op vlak van digitalisering, gezien hun track record. Ik ben er van overtuigd dat wanneer ze dit zouden digitaliseren, de situatie alleen maar permanent erger wordt. Tracking van je reisprofiel op basis van je betaalmethode bijvoorbeeld. Wanneer je waar naartoe bent gereisd, details inclusief. Alles wat de NMBS rond digitalisering heeft gedaan de afgelopen 15 jaar is marketing-gedreven en heeft geen minuut te maken gehad met wat reizigers echt nodig hebben of wat wenselijk is. Het zou mij sterk verbazen als ze met een verbetering van de huidige situatie op de proppen kunnen komen. Lang leve pen en papier zeg ik dan!