Nota: deze post is op verschilende momenten geschreven, bewerkt, vergeten en weer opgepikt: dus vergeef me enige incoherentie.
Wat is er de laatste maanden gebeurd in sim racing land?
Niet zo veel eigenlijk. Na een periode van veel Gran Turismo (zie de vorige post) heb ik vooral een periode niet veel ge-simraced.
Ten eerste had ik mijn hand gebroken in januari, dus dan kon ik gewoon fysiek niet racen. Ten tweede vond ik dat je er behoorlijk wat tijd in moet steken om er goed in te worden. ‘s Avonds heb ik soms niet meer veel fut om super geconcentreerd te trainen.
En ik noem het bewust trainen: om een bepaald niveau te halen moet er echt moeite in gestoken worden. Er komt dan voor mij altijd zo’n punt dat ik denk: ik ga écht geen uren steken in een seconde van mijn tijd halen. Dan doe ik liever iets anders.
Mijn sim racing fun heb ik dan een tijdje vooral gehaald uit nieuwe dingen proberen. In deze blog post: een klein overzicht.
Assetto Corsa Competizione: nieuwe tracks
Voor ACC is er in Februari een “intercontinental” pack geleased met 4 nieuwe tracks: Bathurst, Kyalami, Laguna Seca en Suzuka.
Kyalami kende ik nog niet, dus daar heb ik even op geoefend. Laguna Seca is heel plezant in ACC. Wat betreft de andere 2: zowel Bathurst als Suzuka had ik reeds leren waarderen in Gran Turismo.
Nu, achteraf bekeken. Op zich tof dat het bestaat allemaal, maar ik start ACC zéér weinig op. Ik heb dit echt letterlijk 1 of 2 keer opgestart de laatste maanden.
Assetto Corsa: open world mods proberen
Asseto Corsa 1 op de PS4 was min of meer mijn eerste sim-racing-liefde. Een paar maanden geleden kocht ik AC1 voor PC, wat heel goedkoop te vinden is op Steam.
De reden dat ik dit nog eens gekocht had, ook al heb ik het reeds op PS4, was om de open world mods te proberen. Voor AC1 zijn er verschillende track mods waar je op een nieuw soort tracks kan rijden waar je lang op kan doorrijden.
De bekendste nieuwe open world mod is LA Canyons die gefocust is op de sfeer van de bekende highways langs de kust van Californië.
Een ander interessant iets dat ik even getest heb ik Shutoku Revival Project, wat de sfeer van racen op de snelweg rond Tokyo moet opwekken.
Beide projecten zijn zeer interessant, maar het zijn ook echt hacks op een bestaand spel en dus qua gameplay ervaring redelijk knullig. Eens je aan het rijden bent is het fijn, maar het is duidelijk dat dit een mod is en geen echt spel door allerlei kleine probleempjes.
Eerlijk gezegd is dit ook een beetje een gedoe met de juiste bestanden in de juiste mappen zetten en in forum threads zoeken naar de juiste mods en de juiste instellingen. Iets te nerdy voor mij.
iRacing: try 2
Begin april dacht ik iRacing nog eens een kans te geven. En ik moet zeggen: dit was echt veel plezanter dan de vorige keer.
- De Porsche Cayman GT4 gekocht, en deze auto ligt me wel
- Een verademing t.o.v. de Porsche GT3 Cup car waar ik absoluut niet mee kan rijden (nochtans is GT3 rijden geen probleem in andere games)
- Rijles gekregen op Brands Hatch (thx Marnick)
- Skip Barber gekocht (soort oldschool F3 auto)
- En de tracks Zandvoort en Zolder – en die eens getest
Hier is een video die ik onlangs maakte van iRacing + Brands hatch.
Merk op dat ik met 2 camera’s mijzelf en de pedalen film. Dit was een experimentje met OBS.
Ik las in mijn blogpost (nr. 4) dat ik dit wou proberen en… zo zie je maar… uiteindelijk komt een idee er wel van.
iRacing: try 2 (continued)
Het eerste stukje over iRacing schreef ik enkele weken geleden. Nu ik de post publiceer merk ik dat er toch weer wat meer gebeurd is in sim racing land.
Zo ben ik toch ietsje verder gegaan met iRacing en heb ik enkele officiële races gedaan. En daarnaast heb ik aan de zijlijn een beetje de Zolder Touring Cup gevolgd.
Maar daarover misschien later meer!