iCloud was in het begin een beetje brak, maar nu werkt het prima.
Op dit moment zorgt het ervoor dat ik praktisch zonder nadenken op 3 verschillende computers kan werken. Mijn notities blijven in sync; mijn desktop blijft in sync. Voor design werk is er Figma. Het enige dat niet gesynced is, zijn mijn front-end projecten, maar dan doe ik gewoon een snelle checkout van Github.
Ik heb nu wel de slechte gewoonte gecreëerd om bijzonder veel dingen in mapjes op mijn desktop te zetten. En daar gaat het soms ook wel mis qua interacties. Vanuit een space-saving perspectief op SSD harde schijven is er ook een feature om bestanden in de cloud te zetten.
Maar als je dan aan het organiseren bent, kan je ze niet verplaatsen, want je moet ze vaak eerst downloaden om te zien wat het is. En dan zit je even in een schemerzone waar je wel een hele snelle computer hebt, maar een iets trager netwerk, en je mag wachten. Stopped in your tracks.
Je gloednieuwe M1 chip gaat dan niks helpen. Een oplossing is een gigantische SSD kopen en geen gebruik maken van die feature.
Een andere denkpiste zou kunnen zijn dat je alles in de cloud zou kunnen doen, bv. op Google Drive. Maar ik vind dat ik daar helemaal niet productief ben. Op macOS ben ik bij administratief werk regelmatig tientallen bestanden aan het verplaatsen, batch renaming aan het toepassen e.d.;
Als je op Google Drive één bestand naar een andere map wil verplaatsen, krijg je al een dialog of je echt zeker bent. Die je dan ook weer niet kan af zetten, voor zover ik weet.
Ik vind op Google Drive documenten organiseren een complete ramp. Als ik in een document zelf zit, dan weet ik niet goed hoe ik vlot naar de map moet gaan waar dat document in zit. Enkel een lijstje recent files doet het niet voor mij; ik moet echt zaken kunnen organiseren in mappen, anders komt het niet goed.
Ik zal maar niet beginnen over “de iPad als productivity device” zeker ;)