Een goed product maken is één ding, het blijvend verbeteren en het goed houden is iets anders. De laatste dagen is er wat discussie rond KBC en zijn “goal alert”.
Het zit als volgt. KBC heeft twee hoofd-apps: KBC Mobile en KBC Sign.
KBC Mobile is de banking app en KBC Sign gebruik je om je aan te melden in de desktop app.
Waarom je daar 2 apps voor nodig hebt is al een vraag op zich, maar wat is nu het punt van discussie? Wel, er was een link van KBC Mobile naar KBC Sign* – en KBC had besloten om die link te vervangen door een of andere knop die leidt naar de voetbaluitslagen van de Jupiler Pro League.
Je kan dus nu de app gebruiken om notificaties te krijgen over goals in de voetbalcompetitie. Als klant van KBC zat ik hier echt op te wachten (not).
KBC vind dat ze meer moeten zijn dan een bank en dat je de app ook moet kunnen gebruiken voor het kopen van een treinticket, een busticket, 4411 enzovoort. Een paar marketeers dromen daar van een soort Belgische variant van WeChat-dominantie. One app to rule them all!
(Dat de schermen die de effectieve functionaliteit herbergen dan gewoon maar een soort website wrappen en redelijk minderwaardig blijken te zijn laten we even buiten beschouwing)
Nu, die vervanging van de knop hebben ze aangekondigd via een aparte e-mail, met tientallen reacties tot gevolg, vooral van mensen die hier tegen zijn. Dat er een publieke discussie ontstaat rond een user interface beslissing is ongeveer het amusantste dat er kan gebeuren voor een UI designer, dus… popcorn time.
Maar, het verhaal is nog niet voorbij. Vandaag kondigde KBC als reactie op de reactie aan dat ze nu een andere knop in 2 knoppen gaan opdelen.
Dus: even een recap.
Eerst zetten ze een knop die niks te maken heeft met de kernfunctionaliteit van de app het hoofdscherm.
Dan krijgt dat publieke weerslag. In plaats van de knop weg te halen, gaan ze van een andere knop twee knoppen maken.
Dit is pure design by committee. Dit is geen beslissing durven maken. Dit is iets doen omdat het contractueel bepaald is, niet omdat de gebruiker dat wenste.
En je moet weten. In het algemeen krijgt de KBC app goeie punten. Maar in mijn ogen is er echt wel ander werk aan.
Ze hebben een soort nieuwe structuur om je rekeningen te bekijken geïntroduceerd maar de oude nooit durven weghalen.
Op het moment dat je een sign code moet invullen is het super onduidelijk waar het veld nu eigenlijk staat waar je iets moet invullen.
Maar in plaats van te werken aan de echte designproblemen in de app, houden ze zich daar bezig met zulke onbenulligheden. En zo kom ik bij mijn statement: everything must go to shit, KBC edition.
Want het is om te beginnen moeilijk om een goed product te maken. Maar om het dan goed te houden. Ho – dat is een ander paar mouwen.
*die ik trouwens nooit gebruik… ik gebruik de zoekfunctie om de andere app te vinen