Nota: deze post is op verschilende momenten geschreven, bewerkt, vergeten en weer opgepikt: dus vergeef me enige incoherentie.
Wat is er de laatste maanden gebeurd in sim racing land?
Niet zo veel eigenlijk. Na een periode van veel Gran Turismo (zie de vorige post) heb ik vooral een periode niet veel ge-simraced.
Ten eerste had ik mijn hand gebroken in januari, dus dan kon ik gewoon fysiek niet racen. Ten tweede vond ik dat je er behoorlijk wat tijd in moet steken om er goed in te worden. ‘s Avonds heb ik soms niet meer veel fut om super geconcentreerd te trainen.
Hand gebroken maar toch ff proberen :’)
En ik noem het bewust trainen: om een bepaald niveau te halen moet er echt moeite in gestoken worden. Er komt dan voor mij altijd zo’n punt dat ik denk: ik ga écht geen uren steken in een seconde van mijn tijd halen. Dan doe ik liever iets anders.
Mijn sim racing fun heb ik dan een tijdje vooral gehaald uit nieuwe dingen proberen. In deze blog post: een klein overzicht.
Assetto Corsa Competizione: nieuwe tracks
Voor ACC is er in Februari een “intercontinental” pack geleased met 4 nieuwe tracks: Bathurst, Kyalami, Laguna Seca en Suzuka.
Kyalami kende ik nog niet, dus daar heb ik even op geoefend. Laguna Seca is heel plezant in ACC. Wat betreft de andere 2: zowel Bathurst als Suzuka had ik reeds leren waarderen in Gran Turismo.
Nu, achteraf bekeken. Op zich tof dat het bestaat allemaal, maar ik start ACC zéér weinig op. Ik heb dit echt letterlijk 1 of 2 keer opgestart de laatste maanden.
Assetto Corsa: open world mods proberen
Asseto Corsa 1 op de PS4 was min of meer mijn eerste sim-racing-liefde. Een paar maanden geleden kocht ik AC1 voor PC, wat heel goedkoop te vinden is op Steam.
De reden dat ik dit nog eens gekocht had, ook al heb ik het reeds op PS4, was om de open world mods te proberen. Voor AC1 zijn er verschillende track mods waar je op een nieuw soort tracks kan rijden waar je lang op kan doorrijden.
De bekendste nieuwe open world mod is LA Canyons die gefocust is op de sfeer van de bekende highways langs de kust van Californië.
Een ander interessant iets dat ik even getest heb ik Shutoku Revival Project, wat de sfeer van racen op de snelweg rond Tokyo moet opwekken.
Beide projecten zijn zeer interessant, maar het zijn ook echt hacks op een bestaand spel en dus qua gameplay ervaring redelijk knullig. Eens je aan het rijden bent is het fijn, maar het is duidelijk dat dit een mod is en geen echt spel door allerlei kleine probleempjes.
Eerlijk gezegd is dit ook een beetje een gedoe met de juiste bestanden in de juiste mappen zetten en in forum threads zoeken naar de juiste mods en de juiste instellingen. Iets te nerdy voor mij.
iRacing: try 2
Begin april dacht ik iRacing nog eens een kans te geven. En ik moet zeggen: dit was echt veel plezanter dan de vorige keer.
De Porsche Cayman GT4 gekocht, en deze auto ligt me wel
Een verademing t.o.v. de Porsche GT3 Cup car waar ik absoluut niet mee kan rijden (nochtans is GT3 rijden geen probleem in andere games)
Rijles gekregen op Brands Hatch (thx Marnick)
Skip Barber gekocht (soort oldschool F3 auto)
En de tracks Zandvoort en Zolder – en die eens getest
Hier is een video die ik onlangs maakte van iRacing + Brands hatch.
Merk op dat ik met 2 camera’s mijzelf en de pedalen film. Dit was een experimentje met OBS.
Ik las in mijn blogpost (nr. 4) dat ik dit wou proberen en… zo zie je maar… uiteindelijk komt een idee er wel van.
iRacing: try 2 (continued)
Het eerste stukje over iRacing schreef ik enkele weken geleden. Nu ik de post publiceer merk ik dat er toch weer wat meer gebeurd is in sim racing land.
Zo ben ik toch ietsje verder gegaan met iRacing en heb ik enkele officiële races gedaan. En daarnaast heb ik aan de zijlijn een beetje de Zolder Touring Cup gevolgd.
I spent part of the past “long weekend” learning about MongoDB and Firebase. In the process I used VSCode (instead of my old buddy TextMate) and wrote what’s below as reference for myself. It might be useful to some.
Formatting code
Add an .editorconfig file to the root of your project:
# EditorConfig helps developers define and maintain consistent
# coding styles between different editors and IDEs
# http://EditorConfig.org
root = true
[*]
indent_style = space
indent_size = 2
# Settings
end_of_line = lf
charset = utf-8
trim_trailing_whitespace = true
insert_final_newline = true
Dit is een reactie op en draadje door Jeroen Lemaire, CEO van In The Pocket op Twitter. Jeroen reageert op de beslissing van Shopify en Twitter om “digital by default” te gaan. Wat Shopify en Twitter daarmee bedoelen is dat ze er van uit gaan dat iemand op afstand werkt, ipv op een centraal kantoor. Ze gaan dus weg van een visie van “office-centricity” waar het kantoor de centrale as van communicatie is.
Ik reageer op enkele punten van Jeroen.
Om te beginnen: ik ben ervan overtuigd dat bedrijven, incl het mijne, thuiswerk een betere plek zullen kunnen geven in de work-life mix dankzij dit grote WFH-experiment. Er zijn tal van voordelen: geen pendel, meer tijd voor het gezin, meer focus.
Akkoord.
Maar de claim dat kantoren passé zijn, lees ik vooral bij mensen die de rekening voor zichzelf gemaakt hebben. Bedrijven hebben een maatschappelijke rol en moeten breder denken.
Wie is er bij gebaat bij thuiswerk by default? Niet de jonge schoolverlater alvast, die nog een netwerk moet uitbouwen, mentors vinden en professionele skills aanleren. Of zeggen Lutke en Dorsey dat het begeleiden van schoolverlaters het werk is van andere bedrijven?
Over een netwerk. Als we het over een klassiek netwerk hebben – waarom zou iemand dat netwerk vinden op een kantoor? Je hebt directe collega’s en een leidinggevende; dat heb je even goed op afstand.
Ik heb mijn netwerk gevonden via allerhande community events en conferenties, niet via op een kantoor werken.
En wat met die ervaren professionals? Hebben zij geen verantwoordelijkheid om collega’s te inspireren, te mentoren, te helpen? Bij @itpocket hebben ze dat alvast wel. Wat zou het jammer zijn als hun kennis enkel nog ingezet wordt voor zogeheten “performance”.
En waarom heb je hier een kantoor voor nodig? Wat heeft dit met een kantoor te maken?
Als het dan over mentoring gaat. Ik ben momenteel op afstand een stage aan het begeleiden, samen met mijn collega’s. Wat heeft dit te maken met een kantoor?
Ook de structuur die het kantoorleven brengt in het leven van mensen is voor velen belangrijk. Thuiswerk vraagt een grote zelfstandigheid. Om in de 24/7 asynchrone stroom van info en taken staan zonder op te branden moet je sterk in je schoenen staan.
Het zijn, IMO, altijd die “sterken” die zo hard tegen het kantoor tekeer gaan. Zij die geen problemen hebben met zelforganisatie, carrière mgmt, onafhankelijkheid. Ik vind dat een egocentrische houding
Je zit in een beroep waar je mensen voor nodig hebt die je vertrouwt om complexe taken op te kunnen lossen, en je zou hen dan niet kunnen vertrouwen met enige zelfstandigheid? Ik vind dit een vreemde opstelling.
I knew I could use Ctrl + A and Ctrl + E to jump to the beginning of a line and the end of a line respectively.
Turns out you can also use Esc + B or Esc +F to jump to the beginning or the end of a word. These shortcuts are quite bizarre and require either very large hands or a lot of finger gymnastics.
What you can do to provide a better option is first to make sure the “Use option as meta key” is checked in Terminal settings (⌘+.)…
Using the Pro theme, naturally.
… and then you can use ⌥+B and ⌥+F to move between words.
I am learning some MongoDB and it’s quite useful to jump between words when you are navigating through longer strings:
So try to insert a long string:
db.tours.insert({ "tourName":"The Wines of Santa Cruz", "tourLength": 3, "tourDescription: "Discover Santa Cruz's wineries")}
And then use ⌥+B to move backwards through the words.
Now, how to remember this? (A mnemonic device)
Ctrl+E: End of line
Ctrl+A: A is the first letter of the alphabet, so it’s the start (this one is a bit weird)
⌥+B: Back
⌥+F: Forward
Edit: turns out you can also use Ctrl+B and Ctrl+F to skip a character. Cool!
Ik ga me de coronatijd misschien herinneren als een periode van immense productiviteit, maar wellicht ook als een periode van een serieus slechte balans tussen werk en privé.
Het is niet zozeer dat het erg druk is op het werk, maar dat ik het druk maak voor mezelf door de tijd die er is te gebruiken om dingen bij te leren, dingen te programmeren, dingen te creëeren. Ik haal daar veel voldoening uit, maar na een tijd lijkt het alsof ik niks anders meer doe dan dat.
Tijd om daar verandering aan te brengen. Ik ga eens proberen om een weekend niéts te doen dat met design of code te maken heeft.
Svelte Society Day is happening this Sunday, an online conference with 10 talks about Svelte that will be streamed on YouTube. The stream will start around 5PM (GMT+1). If you are interested to receive more information, sign up on the website.
I didn’t submit a talk but I am working on some Svelte tutorials which I hope to publish at some point. Looking forward to learning more about Svelte!